سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کرمان

استان کرمان

براساس آخرین تقسیمات کشوری استان کرمان مشتمل بر 10 شهرستان , 7 شهر و 31 بخش است. شهرستان های آن عبارتند از , بافت , بردسیر , بم , جیرفت , رفسنجان , زرند , سیرجان , شهر بابک , کرمان و کهنوج.

دیدنیهای استان

- مسجد جامع کرمان
یکی از زیباترین مساجد کشور است که دارای سر در رفیع , صحن ایوان و شبستان می باشد. تاریخ بنابر اساس کتیبه سر در اصلی سال 570 ه . ق است. ارزشمند ترین قسمت بنا , کاشیکاری معرق و محراب و سر در شرق مسجد است.
- مجموعه گنجعلی خان
مجموعه گنجعلی خان که تمتمل بر میدان , مدرسه کاروانسرا , حمام , آب انبار ضرابخانه مسجد و بازار است در این مجموعه چند کتیبه به چشم می خورد که نشان دهنده دقیق تاریخ بنای هر یک از این مجموعه است.
حمام گنجعلی خان
ورودی این حمام در بازار جنوبی واقع شده است. این حمام مجموعه ای زیبا از تلفیق هنر در معماری با فضایی مناسب می باشد. حمام گنجعلی خان اثری بدیع با کاشیکاری ها نقاشی ها گچ بری ها مقرنس کاریها و کادر بندیهای , زیبا با بکار گرفتن
سنگها و تزییات بسیار ظریف در مساحتی حدود گرمخانه تشکیل شده و در قسمت رختکن با ایجاد قرینه سازی در ایوانها و ایوانچه ها و ستونهای سنگی بوجود آمده است.
- مجموعه وکیل
وکیل یکی دیگر از ارزشمندترین یادگارهای کهن است که سال ه . ق بنا شده و شامل بازار حمام مسجد و کاروانسرا می باشد. مجموعه 1275
آستانه ماهان
آستانه ماهان در 35 کیلومتری جنوب شرقی کرمان و در مسیر راه کرمان - بم واقع شده است. موقعیت جغرافیایی این شهرک زیبا که در دامنه ارتفاعات قرار گرفته و وجود چشمه ها و آبهای نسبتا فراوان , موجب آبادانی این بخش شده است.
آستانه از هنر معماری شش قرن اخیر با فضای
معماری مقبول و باغ سازی بسیار زیبا و طراوت انگیز است. مجموعه آستانه شامل سر در و گلدسته ها , چله خانه و صحن می باشد.
- باغ تاریخی ماهان
باغ تاریخی ماهان , باغ شاهزاده در شش کیلومتر ماهان قرار دارد. این باغ دارای قسمتهای مختلف از جمله عمارت سر در , عمارت شاه نشین و حمام است. از قسمتهای ارزشمند باغ ماهان شبکه آبرستانی و حوض های آب آن می باشد.
- ارگ بم
ارگ بم در شمال شرقی شهر بم بر بالا و دامنه صخره ای عظیم قلعه ای ماندگار را پی افکنده اند که اهالی محل ارگش نامند. این بنا سترگ شهر قدیم بم است. سه طرف قلعه را باغ و خانه های مسکونی و زمین های کشاروزی فرا گرفته است

صنایع دستی و سوغاتی ها

صنایع دستی شامل قالی دستباف شال بافی , پته دوزی , سرامیک محصولات مسی , چادرشب بافی , حصیر بافی , نمد , گلیم و ...
سوغاتی مشهور پسته رفسنجان قاووت , حنازیره کلمپه (نوعی شیرینی ) مسقطی سیرجان , سوهان زرند , خرمای بم , بادام کوهی و گردوی بافت